
 

 

 

“Working for quality 

 and diversity in 

 British broadcasting”                                       PO Box 401, Gravesend, Kent DA12 9FY 

                            Telephone: 01474 338711 / 01474 338716  

      Fax: 01474 325440 
 

Founded in 1983 by Jocelyn Hay CBE                               E-mail: info@vlv.org.uk 

                  Web: www.vlv.org.uk 

Voice of the Listener & Viewer Ltd.  A not for profit private company limited by guarantee registered in England No. 4407712. 

Registered office:  Unit 9, The Old Rectory Business Centre, Springhead Road, Northfleet, Kent DA11 8HN 

Honorary Officers:  Jocelyn Hay CBE President         Hugh Peltor CBE Treasurer       Robert Clark Secretary 

Company Secretary:  Messrs. Waterlow Registrars Ltd 

 

 

                                                                                                                        19 November 2010                                                                                          
Office of Communications (FAO Marco Marini) 
Riverside House 
2a Southwark Bridge Road 
SE19HA 
 

                News International/BSkyB Public Interest Test –  
         a submission by Voice of the Listener & Viewer (VLV) 
 
         I am writing on behalf of Voice of the Listener & Viewer (VLV) in response to Ofcom’s 
invitation to comment on its Public Interest Test into the proposed take over by News 
international of the remaining shares in BSkyB  it does not already own.  VLV is opposed to 
this proposed take-over on public interest grounds.  
 
We note that under s. 58 of the Enterprise Act of 2002, Ofcom is asked to advise the 
Secretary of State for Business and Innovation of the impact of the proposed take-over by 
News International Corporation on ‘the need, in relation to every different audience in the UK 
or in a particular area or locality of the UK for there to be a sufficient plurality of persons with 
control of the media enterprises serving that audience’. 
 
 VLV is deeply concerned at the threat to plurality in British broadcasting and to the sources 
of new and information available to audiences in the UK, and  thus to the democratic 
process, presented by the expressed ambition of News International Corporation to acquire 
the total shareholding, and with it assume total control of BSkyB. We note that News 
International Corporation (NI) is already the dominant press company in the UK, exercising 
control over 37% of the national press, having been given permission to acquire it by the 
Government of the day. Such a situation would not have been permitted in Australia, the 
birth-country of News International’s principal shareholder, Rupert Murdoch, nor in the U.S.A, 
of which he is currently a citizen.   
 
To allow NI now to take over those shares of BSkyB which it does not already own would, we 
believe, put it in so dominant a position that many people would find it intolerable in a 
democratic society. NI and its subsidiary companies and newspapers, (The Times, The 
Sunday Times, the Sun and the News of the World),  are known to be partial in their news 
agenda and reporting and to be selective in the stories they cover at times, avoiding those 
which might harm their proprietor’s commercial interest. (see below) This is permitted under 
UK law and  freedom of expression.  The rules on broadcast news are different, however, 
and require all broadcasters to be impartial in their reporting of political and industrial affairs.   
 
We would be concerned  that any take-over might lead to a closer collaboration between the 
news gathering  resources of NI and Sky News, and to exchanges in personnel between the 
editorial teams of the two companies, and hence to a weakening of the impartiality observed 
by Sky News.  
 
 



 

Voice of the Listener & Viewer Ltd.  A not for profit private company limited by guarantee registered in England No. 4407712. 

Registered office:  Unit 9, The Old Rectory Business Centre, Springhead Road, Northfleet, Kent DA11 8HN 

Honorary Officers:  Jocelyn Hay  CBE  President         Hugh Peltor CBE Treasurer      Robert Clark Secretary 
Company Secretary:  Messrs. Waterlow Registrars Ltd 

 

 

2 

 
 
 
 
Mr Murdoch is the principal shareholder in Fox News in the USA, notorious for its political 
bias. He has repeatedly criticised the impartiality rules in the UK and lobbied for their 
removal. We believe any weakening of those rules would be against the public interest. 
 
Mr Murdoch is a frequent critic of the British broadcasting system and its emphasis on 
protecting the public interest. He particularly despises the principles of public service 
broadcasting , its main proponent, the BBC, and the media regulator, Ofcom, and called for 
both to be reduced in size and power. The proposed take-over could give him another 
platform from which to do so. 
 
As evidence of NI’s lack of impartiality in some of its reporting, I quote research by the former 
Broadcasting Research Unit (1980 – 1990) which VLV holds.  This research conducted after 
the Peacock Inquiry and prior to the 1988 Broadcasting White paper, showed that readers of 
the NI papers held significantly views on broadcasting issues and the BBC and its funding via 
the licence fee, from readers of other newspapers, due to the constant drip of negative 
editorials and news stories they contained .  
   
VLV itself has noticed negative and selective reporting of events and issues by NI papers not 
shared by other papers.  .    
 
Two notable, more recent instances of bias are; 
 

1) When the BBC Director General gave the MacTaggart lecture in Edinburgh in August 
2010, he included a suggestion that BSkyB should contribute more to the British 
broadcasting economy. One way he suggested might be to require BSkyB to pay re-
transmission fees on the public service channels it carries on its highly profitable 
satellite service. This suggestion was in line with a similar call that Mr Murdoch had 
made in the USA for channels carried by his companies there to pay a re-transmission 
fee to NI.  All the serious UK papers included this item in their reports of the speech. 
The Times and Sun did nor.  
 

2) Further evidence of Mr Murdoch’s willingness to sacrifice impartiality to his financial 
commercial interest was provided by Andrew Neil, former editor of the Sunday Times. 
Mr Neil reported that a contract had been signed with Harper Collins, a subsidiary of 
NI, for the publication of the memoirs of Chris Patten, the last Governor of Hong Kong. 
However, the contract was suddenly cancelled because of fears that it was too critical 
of the Chinese Government at a time when Mr Murdoch was negotiating for his Star 
TV satellite channel to be given permission to operate in China. The book was later 
published by Macmillan and NI made an unreserved apology to Mr Paten.   
 

3) In similar vein, NI’s Star channel cancelled a long standing contract with the BBC 
World Service because of criticism the BBC news channel had made of the Chinese 
Government’s actions.. 

  
We note that the purely competition aspects of the take-over will be assessed by the 
European Commission but we are concerned that , were it permitted, it would give NI the 
freedom to cross-promote and profit in other ways, increasing its ability to outbid other  
 
 



 

Voice of the Listener & Viewer Ltd.  A not for profit private company limited by guarantee registered in England No. 4407712. 

Registered office:  Unit 9, The Old Rectory Business Centre, Springhead Road, Northfleet, Kent DA11 8HN 

Honorary Officers:  Jocelyn Hay  CBE  President         Hugh Peltor CBE Treasurer      Robert Clark Secretary 
Company Secretary:  Messrs. Waterlow Registrars Ltd 

 

 

3 

 
 
 
 
broadcasters for attractive programmes, events and sports rights. This could skew the market 
in its favour, to the detriment of other commercial broadcasters in the UK, and hence to the 
ability of viewers who do not subscribe to BSkyB to access programmes and coverage of 
major national and sporting events.  The advantage which Sky would gain  would 
disadvantage the other Uk commercial channels which, unlike BSkyB, bear considerable 
public service obligations in relation to the quality, diversity and accessibility of their 
programming. They also, unlike BSkyB, observe the European rules on sourcing at least 51% 
original UK content, apart from news and sport. 
 
 We trust, therefore, that in the national interest and those of individual UK citizens and 
consumers, Ofcom will advise the Secretary of State that the ambitions of News Corporation 
should not prevail.  
 
Yours sincerely 
 
 
 
 
Jocelyn Hay CBE 
Honorary President  
 
 
 
 
 
 
 
 


